DIGITAL TECHNOLOGIES IN THE MANAGEMENT OF MARKETING ACTIVITIES OF AN ENTERPRISE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/pdau.eco.2024.2.5

Keywords:

marketing activities, management, digital technologies, enterprises, digital marketing

Abstract

The article examines the digital technologies used in the management of the marketing activities of the enterprise, and proves their importance in ensuring the effectiveness of marketing campaigns. In particular, the relevance of this issue in the conditions of an unstable and fast-moving market environment is determined, a comparative description of the goals of traditional and digital marketing is given. The main functions of managing the marketing activities of enterprises in the conditions of digitalization are established, which are aimed at ensuring and maintaining effective interaction with the target audience, increasing productivity and optimizing costs, which is extremely important in the conditions of the modern business environment. Also, the stages of development of digital technologies used in the management of marketing activities of enterprises are considered: from computerization, the emergence of the first websites, e-mail and social networks to the use of mobile marketing, big data, artificial intelligence and the creation of integrated ecosystems in marketing. Digital technologies used in the management of marketing activities of enterprises are identified and their characteristics and scope of application are provided. Such technologies included: customer relationship management systems, marketing automation platforms, analytics and big data tools, social networks and platforms for managing them, SEO and content marketing tools, contextual advertising tools, artificial intelligence and machine learning technologies, e-commerce platforms, and reputation management tools. The advantages and disadvantages of the most common digital marketing technologies are identified, namely: CRM systems, marketing automation platforms, analytical tools, SMM and content marketing tools, etc. The conclusion is made about the need and importance of digitalization of marketing management processes at domestic enterprises and conducting further research on the use of digital marketing by enterprises in various fields and industries.

References

Вишневський В. П., Гаркушенко О. М., Князєв С. І., Липницький Д. В., Чекіна В. Д. Цифровізація економіки України: трансформаційний потенціал: монографія; НАН України, Інститут економіки промисловості. Київ : Академперіодика, 2020. 188 c.

Євдокимова З. Р., Писаренко Н. Л. Особливості функціонування та моделі бізнесу ринку електронної комерції в Україні. Економічний вісник НТУУ «КПІ». 2017. Випуск 14. С. 25–30.

Жегус О. В. Маркетинг можливостей як сучасна концепція розвитку суб’єктів господарювання в умовах глобальних викликів. Бізнес-Інформ. 2023. № 8. C. 300–308.

Курочкіна І. Г. Особливості розвитку маркетингу територій в умовах цифрової економіки. Бізнес-Інформ. 2018. № 8. С. 258–263.

Остряніна С. В., Бердиченко І. О. Управління маркетинговою діяльністю підприємства в умовах постійно змінного макросередовища. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Економіка і управління. 2020. Том 31 (70). № 3. С. 184–189.

Рзаєв Г. І., Корольчук І. І. Управління маркетинговою діяльністю підприємства та напрями її удосконалення. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2019. № 5. С. 195–198.

Родіонов С. О. Інтернет-маркетинг в Україні: сучасні тренди та інструменти. Журнал Стратегічних економічних відносин Київського національного університету технологій та дизайну. 2022. № 3 (8). С. 110–118.

Тренди маркетингу 2019: підсумки року. Marketer. URL: https://marketer.ua/ua/2019-marketing-trends-results-of-the-year/ (дата звернення: 21.09.2024).

Шпак Н. О., Грабович І. В. Підходи до оцінювання ефективності використання інструментів маркетингу підприємств. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2022. Випуск 45. С. 84–90.

Янчук Т., Денисова А. Управління маркетинговою діяльністю на підприємстві та напрями її вдосконалення. Економіка та суспільство. 2022. №44. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-44-121 (дата звернення: 25.09.2024).

Dasser M. Marketing, the change catalyst for digital business transformation: lessons learned from the modernisation of a B2B marketing organisation. Journal of Brand Strategy, Summer. 2019. Vol. 8(10), pp. 20–41.

David L. Rogers The Digital Transformation Playbook: Rethink Your Business for the Digital Age - Columbia University Press. Apr 5, 2016. Business & Economics. 304 p.

Dmoch T. The digital transformation of the marketing department: how marketing executives can increase the expertise of their teams on a step-by-step basis. Transfer Werbeforschung & Praxis. June 2019. Vol 65(2), рp. 38–43.

Jean Paul Isson Unstructured Data Analytics. How to Improve Customer Acquisition, Customer Retention, and Fraud Detection and Prevention. Wiley. 2018, 421 p.

Ostrianina S., Khurdei V. Marketing research of the labour market with the use of the method of factor analysis. Prague, 2018, pp. 311–318.

Shatilova O. and all. Digital technologies Influence on Business Organization management. management: strategic imperatives and trends of transformation: monograph. Kyiv: Kyiv national Economic University named after Vadym Hetman, 2020, pр. 34–49.

Vyshnevskyi V. P., Harkushenko O. M., Kniaziev S. I., Lypnytskyi D. V., Chekina V. D. (2020) Tsyfrovizatsiia ekonomiky Ukrainy: transformatsiinyi potentsial [Digitization of the economy of Ukraine: transformational potential]: monohrafiia; NAN Ukrainy, Instytut ekonomiky promyslovosti. Kyiv: Akademperiodyka. 188 s.

Ievdokymova Z. R., Pysarenko N. L. (2017) Osoblyvosti funktsionuvannia ta modeli biznesu rynku elektronnoi komertsii v Ukraini [Features of functioning and business models of the e-commerce market in Ukraine]. Ekonomichnyi visnyk NTUU “KPI”. Vypusk 14, P. 25–30 [in Ukrainian]

Zhehus O. V. (2024) Marketynh mozhlyvostei yak suchasna kontseptsiia rozvytku subiektiv hospodariuvannia v umovakh hlobalnykh vyklykiv [Marketing opportunities as a modern concept of development of economic entities in the conditions of global challenges]. Biznes Inform. No. 8, P. 300–308. [in Ukrainian]

Kurochkina I. H. (2018) Osoblyvosti rozvytku marketynhu terytorii v umovakh tsyfrovoi ekonomiky [Peculiarities of the development of marketing territories in the conditions of the digital economy]. Biznes Іnform. No. 8, P. 258–263. [in Ukrainian]

Ostrianina S. V., Berdychenko I. O. (2020) Upravlinnia marketynhovoiu diialnistiu pidpryiemstva v umovakh postiino zminnoho makroseredovyshcha [Management of marketing activities of the enterprise in the conditions of a constantly changing macro-environment]. Vcheni zapysky TNU imeni V. I. Vernadskoho. Seriia: Ekonomika i upravlinnia. Tom 31 (70). No. 3, P. 184–189. [in Ukrainian]

Rzaiev H. I., Korolchuk I. I. (2019) Upravlinnia marketynhovoiu diialnistiu pidpryiemstva ta napriamy yii udoskonalennia [Management of the enterprise’s marketing activities and directions for its improvement]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. Ekonomichni nauky. No. 5, P. 195–198. [in Ukrainian]

Rodionov S. O. (2022) Internet-marketynh v Ukraini: suchasni trendy ta instrumenty [Internet marketing in Ukraine: modern trends and tools.]. Zhurnal Stratehichnykh ekonomichnykh vidnosyn Kyivskoho natsionalnoho universytetu tekhnolohii ta dyzainu. No. 3 (8), P. 110–118. [in Ukrainian].

Trendy marketynhu 2019 [Marketing trends 2019: results of the year]: pidsumky roku. Marketer. Available at: https://marketer.ua/ua/2019-marketing-trends-results-of-the-year/ (accessed 21.09.2024) [in Ukrainian]

Shpak N. O., Hrabovych I. V. (2022) Pidkhody do otsiniuvannia efektyvnosti vykorystannia instrumentiv marketynhu pidpryiemstv [Approaches to evaluating the effectiveness of the use of enterprise marketing tools]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Vypusk 45, P. 84–90. [in Ukrainian]

Ianchuk T., Denysova A. (2022). Upravlinnia marketynhovoiu diialnistiu na pidpryiemstvi ta napriamy yii vdoskonalennia [Management of marketing activities at the enterprise and directions for its improvement]. Ekonomika ta suspilstvo. No. 44. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-44-121 (accessed 25.09.2024) [in Ukrainian]

Dasser, M. (2019) Marketing, the change catalyst for digital business transformation: lessons learned from the modernisation of a B2B marketing organisation. Journal of Brand Strategy, Summer, Vol. 8(10), P. 20–41.

David L. Rogers (2016) The Digital Transformation Playbook: Rethink Your Business for the Digital Age – Columbia University Press. Apr 5, Business & Economics. 304 s.

Dmoch, T. (2019) The digital transformation of the marketing department: how marketing executives can increase the expertise of their teams on a step-by-step basis. Transfer Werbeforschung & Praxis. June 2019. Vol. 65(2), P. 38–43.

Jean Paul Isson Unstructured Data Analytics. How to Improve Customer Acquisition, Customer Retention, and Fraud Detection and Prevention. Wiley. 2018 421 p.

Ostrianina S., Khurdei V. (2018) Marketing research of the labour market with the use of the method of factor analysis. Prague, P. 311–318.

Shatilova O. ets. (2020) Digital technologies Influence on Business Organization management. management: strategic imperatives and trends of transformation: monograph. Kyiv: Kyiv national Economic University named after Vadym Hetman. P. 34–49.

Published

2024-11-25