ТРАНСФОРМАЦІЙНІ ПРОЦЕСИ Й НАПРЯМИ ВЗАЄМОДІЇ У СФЕРІ ОСВІТИ ДОРОСЛИХ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/pdau.pma.2025.4.1

Ключові слова:

адаптація, активність, комунікації, мобільність, мотивація, освітні компоненти, партнерство, самореалізація, суспільство, суспільні виклики, трансформаційні процеси

Анотація

Авторкою проведено оцінку сучасних тенденцій у розвитку освіти дорослих, обґрунтовано сутність та особливості, основні пріоритети з огляду на трансформаційні процеси у суспільстві, основні підходи у реалізації європейських програм у сфері освіти дорослих, механізми взаємодії між учасниками, вдосконалення інструментів адаптації до суспільних змін, орієнтації освітніх програм на мотивацію й активізацію дорослого населення з огляду на суспільні трансформації. Авторкою проаналізовано сучасні тенденції у сфері освіти дорослих з використанням програм Європейської асоціації освіти дорослих. Трансформаційні процеси змінюють суспільство, виникають нові загрози, нові потреби та необхідність результативної взаємодії. Використання дієвих механізмів у сфері освіти дорослих дозволяє адаптуватися до змін та зменшити суспільні ризики. Авторкою визначено, що розширення сфери освіти дорослих передбачає вирішення актуальних питань суспільства з огляду на сучасні виклики та трансформаційні процеси, у тому числі через потребу розширення кола знань й вмінь для дорослого населення через професійну переорієнтацію, індивідуальну освітню траєкторію. Авторкою обумовлено, що освіту дорослих необхідно розглядати не лише у контексті професійних й особистісних навичок та можливостей до адаптації, а й як мотиваційних чинник та можливість реалізувати себе у різному віці, змінити свій професійний профіль та підходи до життя.Освіта дорослих виступає суспільно-психологічним інструментом залучення населення до активного способу життя та самореалізації, забезпечуючи простір для розвитку активної суспільної позиції. А розширення сфер взаємодії між учасниками сприяє розвитку суспільства знань, здатного вирішувати та адаптуватися до існуючих й майбутніх викликів, дозволяє підвищити активність населення та мотивувати до отримання нових навичок, знань та компетентностей. Доступність до освітніх програм у сфері освіти дорослих надає можливість кожній віковій й суспільній групі знайти власну (індивідуальну) траєкторію самореалізації, виступаючи підтримуючим та мотивуючим чинником.

Посилання

Why adult education? URL: https://eaea.org/why-adult-education-2/ (дата звернення: 06.10.2025).

The new Manifesto for Adult Learning in the 21st Century: The Power and Joy of Learning URL: https://eaea.org/our-work/influencing-policy/manifesto-for-adult-learning-in-the-21st-century/ (дата звернення: 06.10.2025).

Adult learning initiatives. European Commission. URL: https://education.ec.europa.eu/education-levels/adult-learning/about-adult-learning (дата звернення: 07.10.2025).

Global report on adult learning and education (GRALE). URL: https://www.uil.unesco.org/en/adult-education/ global-report-grale (дата звернення: 07.10.2025).

Mezirow Jack. Transformative Learning in Practice: Insights from Community, Workplace, and Higher Education. John Wiley & Sons Inc. 2009, 336 p.

Jarvis Peter. Adult Education and Lifelong Learning: Theory and Practice. 4th Edition. Routledge. London. 2010, 352 p.

Merriam Sh. B., Brockett R. G. The Profession and Practice of Adult Education: An Introduction (Jossey-Bass Higher & Adult Education Series). Jossey-Bass Publishers, San Francisco. 1996, 334 p.

Формуємо мережу провайдерів освіти дорослих в Україні. Українська асоціація освіти дорослих. URL: https://uaod.org.ua/ (дата звернення: 07.10.2025).

Participation rate in education and training (last 12 months). Eurostat. URL: https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/trng_lfs_17__custom_12138099/bookmark/table?lang=en&bookmarkId=bce1dd5e-bfde-4cbd-92bd-73b75eefff2c&c=1720777954556 (дата звернення: 07.10.2025).

Global report on adult learning and education (GRALE). UNESCO. URL:

https://www.uil.unesco.org/en/adult-education/global-report-grale (дата звернення: 07.10.2025).

Education Strategy 2024-2030. URL: https://www.coe.int/en/web/education/-/education-strategy-2024-2030 (дата звернення: 15.10.2025).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-24

Як цитувати

Вишневська, О. М. (2025). ТРАНСФОРМАЦІЙНІ ПРОЦЕСИ Й НАПРЯМИ ВЗАЄМОДІЇ У СФЕРІ ОСВІТИ ДОРОСЛИХ. Вісник Полтавського державного аграрного університету. Серія «Публічне управління та адміністрування», (4), 3–10. https://doi.org/10.32782/pdau.pma.2025.4.1