АКТУАЛЬНІ МАРКЕРИ ЗМІСТУ УПРАВЛІНСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ КЕРІВНИКА ЗАКЛАДУ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ ЩОДО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКІСНОЇ ПРОФІЛЬНОЇ ОСВІТИ В ЛІЦЕЇ
DOI:
https://doi.org/10.32782/pdau.pma.2025.3.3Ключові слова:
управлінська діяльність, керівник закладу освіти, профільна освіта, ліцей, якість освіти, освітній менеджмент, науково-профільне стажування, профільні проєкти, профільне навчання, страте- гічне управління, компетентнісний підхід.Анотація
У статті розглядаються сучасні підходи до управлінської діяльності керівника закладу загальної середньої освіти в контексті забезпечення якісної профільної освіти в ліцеї. У статті автор розкриває сутність, функції, завдання та інструменти організації освітнього процесу за вже апробованими профілями. Представлені матеріали включають науково-методичний супровід, практичний досвід впровадження та інноваційні технології профільного навчання, що доповнені кейсом проєктної діяльності, виходячи за межі стандартних профілів. Виділено ключові аспекти організації освіти для учнів загальної середньої школи, що втілюють принцип особистісно орієнтованого підходу та створюють найоптимальніші умови для професійного самовизначення і майбутньої самореалізації здобувачів. Описано інноваційні шляхи модернізації освітньої діяльності як засоби формування сприятливого середовища у закладі освіти для забезпечення якісної профільної підготовки. Проаналізовано нормативно-правове підґрунтя щодо організації профільного навчання та внутрішньої системи забезпечення якості освіти. Висвітлено основні виклики, з якими стикаються керівники освітніх закладів у впровадженні профільного навчання. Розкрито ключові компетентності сучасного управлінця освітнього закладу та стратегічні напрями діяльності щодо забезпечення якості профільної освіти. У змісті публікації доведено необхідність виважених управлінських рішень керівника закладу академічного спрямування, які мають ґрунтуватися на системному аналізі освітнього процесу, моніторингу якості навчання та врахуванні індивідуальних освітніх траєкторій здобувачів освіти в умовах профільного навчання. Особливу увагу приділено питанням формування освітнього середовища, ефективного використання ресурсів, залучення стейкхолдерів та впровадження інноваційних підходів в організації профільного навчання. Запропоновано модель управлінської діяльності, спрямованої на підвищення якості профільної освіти в ліцеї, з урахуванням сучасних освітніх тенденцій та вимог суспільства.
Посилання
Концепція профільного навчання в старшій школі : Рішення Колегії Міністерства освіти і науки № 9/1-2 від 26.08.2009. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v10_1290-03#Text. (дата звернення: 08.04.2025).
Нова українська школа. URL: https://mon.gov.ua/ua/tag/nova-ukrainska-shkola. (дата звернення: 08.04.2025).
Про освіту : Закон України від 05.09.2017 № 2145-VIII, із змінами. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text. (дата звернення: 08.04.2025).
Якою вбачають профільну школу за десять років. URL: https://www.pedrada.com.ua/article/1186-qqq-17-m1-24-01-2017-yakoyu-vbachayut-proflnu-shkolu-za-desyat-rokv. (дата звернення: 08.04.2025).
Про затвердження Державного стандарту профільної середньої освіти : Постанова Кабінету Міністрів України від 25.07.2024 № 851. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/851-2024-%D0%BF#Text. (дата звернення: 08.04.2025).
Закон України «Про повну загальну середню освіту» від 16 січня 2020 року № 463-IX, із змінами (витяг).
URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-207. (дата звернення: 08.04.2025).
Про затвердження Порядку проведення інституційного аудиту закладів загальної середньої освіти. / Верховна Рада України. Законодавство України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0250-19#Text. (дата звернення: 08.04.2025).
Дорофєєв О.В., Христенко К.І. Результативне лідерство в публічній сфері: систематизація та огляд основних складників. Вісник Полтавського державного аграрного університету. Серія «Публічне управління та адміністрування». 2024. Випуск 2. С. 86–94.
Зось-Кіор М.В., Шабельник С.С. Адаптація системи управління закладу вищої освіти до змін в освітньому середовищі та суспільстві. Вісник Полтавського державного аграрного університету. Серія «Економiка, управлiння та фiнанси». 2024. Випуск 1. С. 52–57.
Латинін М.А., Гібадуллін О.В., Фесак С.А. Теоретичні засади публічного управління сталим розвитком як основи гармонійної соціально-економічної трансформації. Вісник Полтавського державного аграрного університету. Серія «Публічне управління та адміністрування». 2024. Випуск 2. С. 34–47.