EVALUATION AND IMPROVEMENT OF MARKETING SALES POLICY OF AGRARIAN ENTERPRISES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/pdau.eco.2024.1.5

Keywords:

marketing and sales policy of the enterprise, evaluation and improvement, goals and directions, agrarian sphere, effectiveness of sales activity, sales, potential customers, loyalty

Abstract

The article considers the existing theoretical and methodological approaches to evaluation and improvement of the marketing and sales policy of agricultural enterprises. It also develops a scheme of assessment of the marketing policy of agricultural enterprises, which envisages: the need to assess the external efficiency of marketing activities (analysis of the market position, assessment of the effectiveness of customer policy, analysis of customer loyalty); assessment of marketing activities (analysis of achievement of sales targets, efficiency of implementation of the marketing strategy, assessment of the economic efficiency of marketing activities); analysis of the efficiency of use of marketing components (assessment of the efficiency of the distribution channel, assessment of the effectiveness of the marketing strategy). The main goals that need to be set at different stages of the life cycle of an agricultural enterprise in a marketing-oriented system to improve the marketing policy of enterprises at the stages of formation, growth, maturity, aging (renewal) are presented. The main directions of improving the marketing policy of agricultural enterprises in the current conditions of martial law and limited access to foreign markets are formed and characterised. In particular, these areas include: increasing the presence of an enterprise on the Internet and in social networks; forming the image of an enterprise as a leader of public opinion; prioritising incoming requests in communication; analysing and segmenting potential customers; creating the possibility of providing a trial batch of products; introducing cold calls into sales activities; and conducting product demonstrations (pitching); creating personalised and clear end results with an individual approach to each client; adapting the sales offer to the client's needs; clear and concise closing of transactions; maintaining communication with clients.

References

Багорка М. О., Челак В. В. Сутнісна характеристика маркетингових стратегій, особливості та принципи їх формування у діяльності аграрних підприємств. Науковий вісник Ужгородського національного університету 2018. Вип. 20(1). С. 32–36.

Балабанова Л. В., Митрохіна Ю. П. Управління збутовою політикою: навч. посіб. Київ : Центр учбової літератури, 2011. 240 с.

Безугла Л. С., Пороходніченко К. Р. Формування маркетингової збутової політики підприємства. Інфраструктура ринку. 2018. № 24. С. 111–116.

Безугла Л. С., Рибак І. О. Формування збутової політики аграрного підприємства. Причорноморські економічні студії. 2018. Вип. 33. С. 65–69.

Біловодська О. А. Маркетингова політика розподілу та збуту: дослідження сутності, ролі та значення. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2017. № 2. С. 85–97.

Гнатенко І. А. Сучасні тенденції та проблеми управління концептуальні підходи до управління малим підприємством за критеріями економічної безпеки та життєвого циклу підприємства. Вісник Київського національного університету технологій та дизайну. Серія: Економічні науки. 2018. Том 123. № 3. С. 47–56.

Гречко А. В., Нечипорук І. В. Методичні підходи до формування й оцінки збутової політики на сільськогосподарських підприємствах. Вісник ХДУ Серія Економічні науки. 2018. Том 1 № 30. С. 120–124.

Гуріна Н., Бестюк А. Формування маркетингової політики підприємства як основа вдосконалення системи збут». Економіка та суспільство. 2021. № 31. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/675/648

Ільченко Т. В. Актуальні аспекти розробки ефективної програми стимулювання збуту промислової продукції. Інтелект XXI. 2018. № 2. С. 80–84.

Ключник А. В. Збутова політика та її значення у розвитку зовнішньоекономічної діяльності. Глобальні та національні проблеми економіки. 2019. № 4. С. 414–418.

Курбацька Л. М., Ільченко Т. В., Кадирус І. Г. Теоретичні аспекти маркетингового забезпечення ефективної розподільчо-збутової політики аграрного підприємства. Науковий вісник Херсонського державного університету. 2016. № 21. С. 122–126.

Спільник І. В., Загородна О. М. Аналіз ефективності збутової діяльності підприємства. Економічна думка. 2016. Том 24. № 2. С. 130–140.

Харченко В. В. Використання новітніх інформаційних систем для економічного аналізу діяльності підприємств. Національний університет біоресурсів і природокористування України. 2018. Вип. 142. URL: http://www.nbuv.gov.ua/portal/chem_biol/nvnau/2009_142_1/09hvv.pdf

Шевчик М. Г. Інструменти оцінки збутової політики підприємства. Наук. вісн. Нац. ун-ту біоресурсів і природокористування України. Економіка, аграрний менеджмент та бізнес. 2010. № 154, ч. 2. С. 324–332.

Яців І., Яців С. Збутова діяльність фермерських господарств. Аграрна економіка. 2019. Т. 12, № 3-4. С. 77–84.

Hubspot customer platform. Grow better with HubSpot: website. URL: https://www.hubspot.com/

Hughes, R. L., Ginnett, R. C., & Curphy, G. J. (2014). Leadership: Enhancing the Lessons of Experience. New York: McGraw-Hill Education Limited.

Bahorka M. O., Chelak V. V. (2018). Sutnisna kharakterystyka marketynhovykh stratehii, osoblyvosti ta pryntsypy yikh formuvannia u diialnosti ahrarnykh pidpryiemstv. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu No. 20(1), Р. 32–36. [in Ukrainian].

Balabanova L. V., Mytrokhina Yu. P. (2011). Upravlinnia zbutovoiu politykoiu: navch. posib. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury, 240 s.

Bezuhla L. S., Porokhodnichenko K. R. (2018). Formuvannia marketynhovoi zbutovoi polityky pidpryiemstva. Infrastruktura rynku. № 24. Р. 111–116. [in Ukrainian].

Bezuhla L. S., Rybak I. O. (2018). Formuvannia zbutovoi polityky ahrarnoho pidpryiemstva. Prychornomorski ekonomichni studii. № 33. Р. 65–69. [in Ukrainian].

Bilovodska O. A. (2017). Marketynhova polityka rozpodilu ta zbutu: doslidzhennia sutnosti, roli ta znachennia. Marketynh i menedzhment innovatsii. № 2. Р. 85–97. [in Ukrainian].

Hnatenko I. A. (2018). Suchasni tendentsii ta problemy upravlinnia kontseptualni pidkhody do upravlinnia malym pidpryiemstvom za kryteriiamy ekonomichnoi bezpeky ta zhyttievoho tsyklu pidpryiemstva. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu tekhnolohii ta dyzainu. Seriia: Ekonomichni nauky. Part 123. № 3. Р. 47–56. [in Ukrainian].

Hrechko A. V., Nechyporuk I. V. (2018). Metodychni pidkhody do formuvannia y otsinky zbutovoi polityky na silskohospodarskykh pidpryiemstvakh. Visnyk KhDU Seriia Ekonomichni nauky. Tom 1 № 30. Р. 120–124. [in Ukrainian].

Hurina N. i Bestiuk, A. (2021). «Formuvannia marketynhovoi polityky pidpryiemstva yak osnova vdoskonalennia systemy zbutu». Ekonomika ta suspilstvo. № 31. Available at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/675/648 [in Ukrainian].

Ilchenko T. V. (2018). Aktualni aspekty rozrobky efektyvnoi prohramy stymuliuvannia zbutu promyslovoi produktsii. Intelekt XXI. № 2. Р. 80–84. [in Ukrainian].

Kliuchnyk A. V. (2019). Zbutova polityka ta yii znachennia u rozvytku zovnishnoekonomichnoi diialnosti. Hlobalni ta natsionalni problemy ekonomiky. № 4. Р. 414–418. [in Ukrainian].

Kurbatska L. M., Ilchenko T. V., Kadyrus I. H. (2016). Teoretychni aspekty marketynhovoho zabezpechennia efektyvnoi rozpodilcho-zbutovoi polityky ahrarnoho pidpryiemstva. Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. № 21. Р. 122–126. [in Ukrainian].

Spilnyk I. V., Zahorodna O. M. (2016). Analiz efektyvnosti zbutovoi diialnosti pidpryiemstva. Ekonomichna dumka. Tom 24. № 2. Р. 130–140. [in Ukrainian].

Kharchenko V. V. (2018). Vykorystannia novitnikh informatsiinykh system dlia ekonomichnoho analizu diialnosti pidpryiemstv. Natsionalnyi universytet bioresursiv i pryrodokorystuvannia Ukrainy. Vyp. 142. Available at: http://www.nbuv.gov.ua/portal/chem_biol/nvnau/2009_142_1/09hvv.pdf [in Ukrainian].

Shevchyk M. H. (2010). Instrumenty otsinky zbutovoi polityky pidpryiemstva. Nauk. visn. Nats. un-tu bioresursiv i pryrodokorystuvannia Ukrainy. Ekonomika, ahrarnyi menedzhment ta biznes. № 154, Pat. 2. P. 324–332. [in Ukrainian]

Iatsiv I., Yatsiv S. (2019). Zbutova diialnist fermerskykh hospodarstv. Ahrarna ekonomika. T. 12, № 3-4. P. 77–84. [in Ukrainian].

Hubspot customer platform. Grow better with HubSpot: website. Available at: https://www.hubspot.com/

Hughes, R. L., Ginnett, R. C., & Curphy, G. J. (2014). Leadership: Enhancing the Lessons of Experience. New York: McGraw-Hill Education Limited.

Published

2024-06-27