ОЦІНКА ТА УДОСКОНАЛЕННЯ МАРКЕТИНГОВОЇ ЗБУТОВОЇ ПОЛІТИКИ ПІДПРИЄМСТВ АГРАРНОЇ СФЕРИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/pdau.eco.2024.1.5

Ключові слова:

маркетингова збутова політика підприємства, оцінка та удосконалення, цілі та напрями, аграрна сфера, ефективність збутової діяльності, продажі, потенційні клієнти, лояльність

Анотація

У статті розглянуто наявні теоретико-методологічні підходи щодо оцінки та удосконалення маркетингової збутової політики підприємств аграрної сфери. Також розроблено схему оцінки маркетингової збутової політики підприємств аграрної сфери, що передбачає: необхідність здійснення оцінки зовнішньої ефективності збутової діяльності (аналіз ринкової позиції, оцінка ефективності клієнтської політики, аналіз лояльності клієнтів); оцінку збутової діяльності (аналіз досягнення планових показників продажу, ефективності реалізації збутової стратегії, оцінка економічної ефективності збутової діяльності); аналіз ефективності використання складників збутової діяльності (оцінка ефективності каналу розподілу, оцінка ефективності збутової діяльності з погляду продавця і покупця товару). Представлено основні цілі, на які необхідно спрямувати підприємства аграрної сфери на різних стадіях його життєвого циклу при маркетингово-орієнтованій системі для удосконалення збутової політики підприємств, що перебувають на стадіях утворення, зростання, зрілості, старіння (оновлення). Сформовано та охарактеризовано основні напрями удосконалення маркетингової збутової політики підприємств аграрної сфери у сучасних умовах воєнного стану та обмеженого доступу до зовнішніх ринків збуту. Зокрема, до цих напрямів віднесено: збільшення присутності підприємства в інтернеті й у соціальних мережах; формування образу підприємства, як лідера думок громадськості; у комунікації надання пріоритетів вхідним зверненням; аналіз і сегментування потенційних клієнтів; створення можливості надання пробної партії продукції; впровадження у збутову діяльність «холодних дзвінків»; проведення демонстрації продукції (пітчинг); формування персоналізованих і чітких кінцевих результатів з індивідуальним підходом до кожного клієнта; адаптація торгової пропозиції до потреб клієнта; чітке і лаконічне завершення укладання угод; підтримання комунікації із клієнтами.

Посилання

Багорка М. О., Челак В. В. Сутнісна характеристика маркетингових стратегій, особливості та принципи їх формування у діяльності аграрних підприємств. Науковий вісник Ужгородського національного університету 2018. Вип. 20(1). С. 32–36.

Балабанова Л. В., Митрохіна Ю. П. Управління збутовою політикою: навч. посіб. Київ : Центр учбової літератури, 2011. 240 с.

Безугла Л. С., Пороходніченко К. Р. Формування маркетингової збутової політики підприємства. Інфраструктура ринку. 2018. № 24. С. 111–116.

Безугла Л. С., Рибак І. О. Формування збутової політики аграрного підприємства. Причорноморські економічні студії. 2018. Вип. 33. С. 65–69.

Біловодська О. А. Маркетингова політика розподілу та збуту: дослідження сутності, ролі та значення. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2017. № 2. С. 85–97.

Гнатенко І. А. Сучасні тенденції та проблеми управління концептуальні підходи до управління малим підприємством за критеріями економічної безпеки та життєвого циклу підприємства. Вісник Київського національного університету технологій та дизайну. Серія: Економічні науки. 2018. Том 123. № 3. С. 47–56.

Гречко А. В., Нечипорук І. В. Методичні підходи до формування й оцінки збутової політики на сільськогосподарських підприємствах. Вісник ХДУ Серія Економічні науки. 2018. Том 1 № 30. С. 120–124.

Гуріна Н., Бестюк А. Формування маркетингової політики підприємства як основа вдосконалення системи збут». Економіка та суспільство. 2021. № 31. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/675/648

Ільченко Т. В. Актуальні аспекти розробки ефективної програми стимулювання збуту промислової продукції. Інтелект XXI. 2018. № 2. С. 80–84.

Ключник А. В. Збутова політика та її значення у розвитку зовнішньоекономічної діяльності. Глобальні та національні проблеми економіки. 2019. № 4. С. 414–418.

Курбацька Л. М., Ільченко Т. В., Кадирус І. Г. Теоретичні аспекти маркетингового забезпечення ефективної розподільчо-збутової політики аграрного підприємства. Науковий вісник Херсонського державного університету. 2016. № 21. С. 122–126.

Спільник І. В., Загородна О. М. Аналіз ефективності збутової діяльності підприємства. Економічна думка. 2016. Том 24. № 2. С. 130–140.

Харченко В. В. Використання новітніх інформаційних систем для економічного аналізу діяльності підприємств. Національний університет біоресурсів і природокористування України. 2018. Вип. 142. URL: http://www.nbuv.gov.ua/portal/chem_biol/nvnau/2009_142_1/09hvv.pdf

Шевчик М. Г. Інструменти оцінки збутової політики підприємства. Наук. вісн. Нац. ун-ту біоресурсів і природокористування України. Економіка, аграрний менеджмент та бізнес. 2010. № 154, ч. 2. С. 324–332.

Яців І., Яців С. Збутова діяльність фермерських господарств. Аграрна економіка. 2019. Т. 12, № 3-4. С. 77–84.

Hubspot customer platform. Grow better with HubSpot: website. URL: https://www.hubspot.com/

Hughes, R. L., Ginnett, R. C., & Curphy, G. J. (2014). Leadership: Enhancing the Lessons of Experience. New York: McGraw-Hill Education Limited.

Bahorka M. O., Chelak V. V. (2018). Sutnisna kharakterystyka marketynhovykh stratehii, osoblyvosti ta pryntsypy yikh formuvannia u diialnosti ahrarnykh pidpryiemstv. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu No. 20(1), Р. 32–36. [in Ukrainian].

Balabanova L. V., Mytrokhina Yu. P. (2011). Upravlinnia zbutovoiu politykoiu: navch. posib. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury, 240 s.

Bezuhla L. S., Porokhodnichenko K. R. (2018). Formuvannia marketynhovoi zbutovoi polityky pidpryiemstva. Infrastruktura rynku. № 24. Р. 111–116. [in Ukrainian].

Bezuhla L. S., Rybak I. O. (2018). Formuvannia zbutovoi polityky ahrarnoho pidpryiemstva. Prychornomorski ekonomichni studii. № 33. Р. 65–69. [in Ukrainian].

Bilovodska O. A. (2017). Marketynhova polityka rozpodilu ta zbutu: doslidzhennia sutnosti, roli ta znachennia. Marketynh i menedzhment innovatsii. № 2. Р. 85–97. [in Ukrainian].

Hnatenko I. A. (2018). Suchasni tendentsii ta problemy upravlinnia kontseptualni pidkhody do upravlinnia malym pidpryiemstvom za kryteriiamy ekonomichnoi bezpeky ta zhyttievoho tsyklu pidpryiemstva. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu tekhnolohii ta dyzainu. Seriia: Ekonomichni nauky. Part 123. № 3. Р. 47–56. [in Ukrainian].

Hrechko A. V., Nechyporuk I. V. (2018). Metodychni pidkhody do formuvannia y otsinky zbutovoi polityky na silskohospodarskykh pidpryiemstvakh. Visnyk KhDU Seriia Ekonomichni nauky. Tom 1 № 30. Р. 120–124. [in Ukrainian].

Hurina N. i Bestiuk, A. (2021). «Formuvannia marketynhovoi polityky pidpryiemstva yak osnova vdoskonalennia systemy zbutu». Ekonomika ta suspilstvo. № 31. Available at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/675/648 [in Ukrainian].

Ilchenko T. V. (2018). Aktualni aspekty rozrobky efektyvnoi prohramy stymuliuvannia zbutu promyslovoi produktsii. Intelekt XXI. № 2. Р. 80–84. [in Ukrainian].

Kliuchnyk A. V. (2019). Zbutova polityka ta yii znachennia u rozvytku zovnishnoekonomichnoi diialnosti. Hlobalni ta natsionalni problemy ekonomiky. № 4. Р. 414–418. [in Ukrainian].

Kurbatska L. M., Ilchenko T. V., Kadyrus I. H. (2016). Teoretychni aspekty marketynhovoho zabezpechennia efektyvnoi rozpodilcho-zbutovoi polityky ahrarnoho pidpryiemstva. Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. № 21. Р. 122–126. [in Ukrainian].

Spilnyk I. V., Zahorodna O. M. (2016). Analiz efektyvnosti zbutovoi diialnosti pidpryiemstva. Ekonomichna dumka. Tom 24. № 2. Р. 130–140. [in Ukrainian].

Kharchenko V. V. (2018). Vykorystannia novitnikh informatsiinykh system dlia ekonomichnoho analizu diialnosti pidpryiemstv. Natsionalnyi universytet bioresursiv i pryrodokorystuvannia Ukrainy. Vyp. 142. Available at: http://www.nbuv.gov.ua/portal/chem_biol/nvnau/2009_142_1/09hvv.pdf [in Ukrainian].

Shevchyk M. H. (2010). Instrumenty otsinky zbutovoi polityky pidpryiemstva. Nauk. visn. Nats. un-tu bioresursiv i pryrodokorystuvannia Ukrainy. Ekonomika, ahrarnyi menedzhment ta biznes. № 154, Pat. 2. P. 324–332. [in Ukrainian]

Iatsiv I., Yatsiv S. (2019). Zbutova diialnist fermerskykh hospodarstv. Ahrarna ekonomika. T. 12, № 3-4. P. 77–84. [in Ukrainian].

Hubspot customer platform. Grow better with HubSpot: website. Available at: https://www.hubspot.com/

Hughes, R. L., Ginnett, R. C., & Curphy, G. J. (2014). Leadership: Enhancing the Lessons of Experience. New York: McGraw-Hill Education Limited.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-27