ЦИФРОВІ КОМПЕТЕНЦІЇ ТА ЦИФРОВА ГРАМОТНІСТЬ
DOI:
https://doi.org/10.32782/pdau.pma.2025.4.2Ключові слова:
цифрові компетенції, цифрова грамотність, людський потенціал, цифрова економіка, освіта, інноваціїАнотація
У статті розглядаються теоретичні основи оцінки цифрової компетентності людських ресурсів та рівнів цифрової грамотності в контексті цифрової трансформації економіки. Обґрунтовано необхідність переходу до комплексної моделі вимірювання цифрових навичок, яка враховує рівень володіння технологіями та здатність продуктивно застосовувати ці технології у професійній, соціальній та освітній діяльності.Зазначається, що цифрові компетентності формують нову якість людського потенціалу, тим самим забезпечуючи стійкість економіки знань та її здатність адаптуватися до технологічних змін. У статті пропонується система показників для оцінки цифрової компетентності населення з точки зору складності, універсальності, репрезентативності та інтерпретованості результатів. Стверджується, що цифрова грамотність слугує основою, тоді як цифрова компетентність охоплює творче, аналітичне та критичне використання технологій. Особлива увага приділяється адаптації цих показників до умов Казахстану з урахуванням відмінностей в інфраструктурі, рівнях освіти та доступності Інтернету. Представлені результати можуть бути використані для подальших досліджень механізмів формування та розвитку компетентності в цифрових середовищах, структурних взаємозв’язків між елементами компетентності, а також сприятливих умов та факторів ризику, пов’язаних з цифровою трансформацією ринків праці.
Посилання
Rakhmetulina Zh., Bukhatova A., Rakhmetulina А. (2025). Composite development index (CDI) as a tool for human capital assessment. Memlekettik audit – State audit. Astana. No. 3(68). S.16–24. https://doi.org/10.55871/2072–9847–2025–68–3–16–24 (accessed: 15.10.2025).
Baigelova А. Digitalization in the development of human capital as a condition for competitiveness and economic growth of the Republic оf Kazakhstan. Reports, 2020. DOI:10.32014/2020.2518–1483.38 (accessed: 15.10.2025).
European Commission (2016). New Skills Agenda for Europe, Brussels. URL: https://ec.europa.eu/transparency/regdoc/rep/1/2016/EN/1– 2016–381–EN–F1–1.PDF (accessed: 15.10.2025).
Understanding Knowledge Societies: In Twenty Questions and Answers with the Index of Knowledge Societies. URL: https://publicadministration.un.org/publications/content/PDFs/E–Library%20Archives/2005%20Understanding%20Knowledge%20Societies.pdf (accessed: 15.10.2025).
Kibayeva A.B., Tussupova L.A., Gize R. (2022). Method of human capital assessment in the digital economy of Kazakhstan. Bulletin of "Turan" University. Almaty. No. 2. S. 261–267. https://doi.org/10.46914/1562–2959–2022–1–2– 261–267 (accessed: 15.10.2025).
The Astana Times. Kazakhstan Reports High Digital Literacy and Internet Usage. 25 April 2025. URL: https://astanatimes.com/2025/04/kazakhstan–reports–high–digital–literacy–and–internet–usage/ (accessed: 15.10.2025).
Zos-Kior M., Kuksa I., Samoilyk Iu., & Storoška M. (2017). Methodology for assessing globalisation development of countries. Economic Annals-XXI, 168(11–12), 4–8.
Hnatenko I., Kuksa I., Orlova-Kurilova O., Moisieieva N., & Rubezhanska V. (2019). State regulation of innova- tive employment in the context of innovative entrepreneurship development. Management Theory and Studies for Rural Business and Infrastructure Development, 41(2), 228–236.
Hnatenko I., Kuksa I., Shtuler I., Orlova-Kurilova O., & Rubezhanska V. (2019). Innovation cluster as a mechanism for ensuring the enterprises interaction in the innovation sphere. Management Theory and Studies for Rural Business and Infrastructure Development, 41(4), 487–500.
Purdenko O., Artyushok K., Riazanova N., Babaiev I., Kononenko A., Lepeyko T., & Zos-Kior M. (2023). Financial management of innovative eco-entrepreneurship. Management Theory and Studies for Rural Business and Infrastructure Development, 45(2), 152–165.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
