ПРІОРИТЕТ ЗАХИСТУ НАЦІОНАЛЬНИХ ІНТЕРЕСІВ ДЕРЖАВИ – ОСВІТА ДОРОСЛИХ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/pdau.pma.2025.3.7

Ключові слова:

асоціалізація, довіра, інтереси особистості, компетентності, міграційна політика, мотивація, національна безпека, національні інтереси, освіта дорослих, потреби особистості, психологічна готовність, суспільна безпека, суспільні протиріччя, суспільні ризики.

Анотація

Авторками досліджено сутність освіти дорослих з огляду на практичний досвід використання освітніх можливостей у розширенні компетентностей дорослої особи та її соціалізації. Доведено значення освіти дорослих з метою розширення компетентностей та адаптації дорослої особи до нових умов життя. Доповнено сутність поняття «освіта дорослих» з урахуванням сучасних тенденцій, інтересів та потреб особистості, групи осіб, певних громад та суспільства. Проаналізовано сутність та прояви асоціалізації, визначено пріоритетні чинники та ризики у процесі соціалізації особистості до нових умов життя. Представлено практичний досвід використання сфери освіти дорослих у державах ЄС з огляду на потреби корінного населення та мігрантів, які проходять процес соціалізації. Обумовлено суттєвий вплив рівня соціалізації на рівень життя та психологічний стан особистості. Визначено потребу у розширенні сфер взаємодії між учасниками у сфері освіти дорослих та використання освітніх можливостей з метою соціалізації мігрантів, захисту національних інтересів та безпеки суспільства. Обґрунтовано, що освітні центри дозволяють забезпечити умови до соціалізації дорослого населення та знизити ризик асоціалізації й відповідних суспільних протиріч. Авторками обумовлено потребу у розширенні освітніх можливостей у сфері освіти дорослих за прикладом держав ЄС та мотивація й готовність особистості до навчання, розширення мовних, професійних та громадських компетентностей, соціалізації та забезпечення гідного рівня життя. Авторками доведено, що пріоритетним є не рівень освіти та професійні компетентності, а психологічна готовність до змін, їхнє сприйняття та адаптивність до вимог, які необхідно прийняти та виконувати. Саме сфера освіти дорослих дає таку можливість, позаяк дозволяє отримати мовні, суспільні й професійні компетентності з огляду на особистісні чинники, готовність до навчання та мотивацію.

Посилання

UNHCR Ukraine. Агентство ООН у справах біженців. URL: https://www.unhcr.org/ua/overview. (дата звернення: 07.03.2025).

Що таке освіта дорослих? URL: https://uaod.org.ua/scho-take-osvita-doroslih (дата звернення: 07.03.2025).

Закон України «Про освіту дорослих» від 12 січня 2023 року № 7039. URL: https://www.rada.gov.ua/news/razom/232071.html. (дата звернення: 07.03.2025).

Орос І. Система освіти дорослих Угорщини і Данії. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія : Педагогічні науки : збірник наукових праць. Бердянськ : БДПУ, 2018. № 3. С. 56–65.

Огієнко О. Суспільно-державне управління в системі освіти дорослих: досвід Швеції, Данії, Норвегії та Фінляндії. Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи, 2019. № 2(16). С. 155–166.

Освіта дорослих. Фландрія. Бельгія. URL: https://www.vlaanderen.be/volwassenenonderwijs (дата звернення: 08.03.2025).

Фламанська служба з працевлаштування та професійного навчання. VDAB. URL: https://www.vdab.be/. (дата звернення: 08.03.2025).

Освіта дорослих: світові тенденції, українські реалії та перспективи : монографія / Н.Г. Ничкало, Р.І. Черновол-Ткаченко, І.Ф. Прокопенко та ін. ; за заг. ред. Н.Г. Ничкало, І.Ф. Прокопенка. Ін-т педагогічної освіти і освіти дорослих ім. І. Зязюна НАПН України, Харків. нац. пед. ун-т ім. Г.С. Сковороди. Харків : Бровін О.В., 2020. 544 с.

Лук’янова Л. Освіта дорослих: сучасні стратегії і практики в Україні та зарубіжжі : монографія. Київ : ТОВ «Юрка Любченка», 2020. 340 с.

Маслянікова І.В. Сучасні підходи навчання дорослих: теоретичні та емпіричні аспекти. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія : Психологія. 2020. Том 31 (70). № 1. С. 28–36.

Проєкти співпраці у сфері освіти дорослих. URL: https://erasmusplus.org.ua/opportunities/mozhlyvosti-dlyaorganizaczij/proyekty-spivpraczi-u-sferi-osvity-doroslyh/. (дата звернення: 11.03.2025).

Освіта дорослих. Державна наукова установа «Інститут освітньої аналітики». URL: https://eurydice.iea.gov.ua (дата звернення:11.03.2025).

Меморандум безперервної освіти Європейського Союзу (A Memorandum of Lifelong Learning). URL: https://www.uil.unesco.org/en/articles/european-communities-memorandum-lifelong-learning-issued-2000. (дата звернення: 07.03.2025).

Blakely Р. Adult education: issues and developments / Patricia N. Blakely and Anna H. Tomlin (editor). New York : nova Science Publishers, Inc., 2008. 371 p.

Sahuichenko V. Postgraduate pedagogical education: trends and risk. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, Vol. Year VI, No. Special Edition, 2019. Artículo No. 1. P. 1–17.

Houten C.V. Practising Destiny. Principles and process in Adult Learning. London : Tempe LODGE, 2000. 180 p.

Houten C.V. Creative Spiritual Research. Awakening the Individual Human Spirit. London : Tempe LODGE, 2009. 156 p.

Wodlinger М. Adult Education: Understanding. The Adult Learner. New York : Xulonpress, 2007. 212 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-24

Як цитувати

Вишневська, О. М., & Козаченко, Л. А. (2025). ПРІОРИТЕТ ЗАХИСТУ НАЦІОНАЛЬНИХ ІНТЕРЕСІВ ДЕРЖАВИ – ОСВІТА ДОРОСЛИХ. Вісник Полтавського державного аграрного університету. Серія «Публічне управління та адміністрування», (3), 49–58. https://doi.org/10.32782/pdau.pma.2025.3.7