FORMATION OF DIRECTIONS FOR INCREASING THE EFFICIENCY OF STRATEGIC CHANGE MANAGEMENT BASED ON THE INTRODUCTION OF THE MARKETING COMPONENT TO STRENGTHEN THE ADAPTATION CAPABILITIES OF AGRIBUSINESS ENTERPRISES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/pdau.eco.2025.3.12

Keywords:

strategic changes, marketing management, organizational structure, agricultural enterprises, strategic management, marketing service, Internet marketing

Abstract

The article substantiates the importance of strategic changes for agricultural enterprises, the need to optimize and improve their organizational marketing management structure. The theoretical significance of the study lies in improving enterprise management based on the use of a strategic approach, which is inherent in a period of economic instability and uncertainty. In this context, practical recommendations are provided on the key elements and steps for change, in order to adapt it to the modern requirements of the business environment. It is stated that in the modern fast-paced business environment, agricultural enterprises face constant pressure to develop, therefore the ability to effectively manage change is vital for maintaining competitiveness and achieving long-term success. In today’s market conditions, the introduction of a marketing service is a key success factor for most agribusiness enterprises. This need arises from existing problems of the enterprise, such as inefficient sales channels, insufficient control over market conditions, and the sale of products at prices that are often lower than market prices. For effective marketing management of an agricultural enterprise, it is necessary to take into account various aspects of its activities, including size, material and technical resources, budget, resource and human resources. Subject to the above principles, a management system based on the use of modular components should be developed. Enterprises should demonstrate the value of their initiatives, ensure consistency with strategic goals and identify areas for continuous improvement. By setting clear, measurable goals, agricultural enterprises can track progress, assess the profitability of investments and make informed decisions about future strategies. The implementation of strategic changes will help agricultural enterprises navigate the complexities, providing a comprehensive framework that integrates change management methods into all aspects of agribusiness transformation.

References

Багорка М. О., Юрченко Н. І. Формування маркетингової системи управління стратегічними змінами на підприємствах аграрної галузі. Вчені записки Таврійського національного університету ім. В.І. Вернадського. Серія «Економіка і управління». 2025. Том. 36 (75). № 1. С. 125-132. DOI: https://doi.org/10.32782/2523-4803/75-1-19 URL: https://www.econ.vernadskyjournals.in.ua/journals/2025/36_75_1/21.pdf

Балабаниць А. В. Управління змінами в контексті стратегічного інтегрованого управління маркетинговою взаємодією підприємства. Вісник Хмельницького національного університету. 2010. № 4. Т. 3. С. 49–52.

Даниленко В. Ідентифікація характеристик конкурентного середовища цільових ринків збуту продукції підприємств-виробників зерна. Соціальна економіка. 2020. № 59. С. 32-38.

Пащенко О. П. Сучасні методи управління змінами на підприємстві. Вісник ЖДТУ. Серія. «Економічні науки». 2014. № 3(69). С. 170–178.

Багорка М. О., Складенко К. В., Приходько А. В. Стратегічні зміни на основі пошуку оптимальної організаційної структури підприємства. Науково-практичний журнал «Бізнес-навігатор». 2024. Вип. 3 (76). С. 403-409. DOI: https://doi.org/10.32782/business-navigator.76-67 URL: http://business-navigator.ks.ua/journals/2024/76_2024/69.pdf

Гуменюк Р. Система оцінки стратегічного планування розвитку управлінського потенціалу підприємства. Агросвіт. 2021. №4. С. 51-56.

Федюнін С. А., Плевако Н. О., Філоненко М. Ю. Управління стратегічним розвитком підприємства. Економіка. Менеджмент. Бізнес. 2020. № 3. С. 45-49.

Суворова С. Г. Розвиток маркетингових інтернет-досліджень в умовах поширення електронної комерції. Вісник Східноєвропейського університету економіки і менеджменту. Вип. 1 (11). 2012. С. 81–89.

Запухляк І. Б., Зелінська Г. О., Побігун С. А. Підходи, методи та інструменти управління змінами в системі управління розвитком підприємства. Глобальні та національні проблеми економіки. 2018. Вип. 23. С. 204-209.

Ходаківська О. В., Воронько-Невіднича Т.В., Собчишин В.М. Вплив галузевих особливостей на закупівлі матеріально-технічних ресурсів у системі управління потенціалом сільськогосподарських підприємств. Вісник Полтавського державного аграрного університету (Серія «Економiка, управлiння та фiнанси»). 2024. Випуск 1. С. 9-14.

Bahorka M. O., Yurchenko N. I. (2025). Formuvannia marketynhovoi systemy upravlinnia stratehichnymy zminamy na pidpryiemstvakh ahrarnoi haluzi [Formation of a marketing system for managing strategic changes at agricultural enterprises]. Scientific notes of the V.I. Vernadsky Tavrichesky National University. Series «Economics and Management», 36(75), 125–132 [in Ukrainian]

Balabanyts A. V. (2010). Upravlinnia zminamy v konteksti stratehichnoho intehrovanoho upravlinnia marketynhovoiu vzaiemodiieiu pidpryiemstva [Change management in the context of strategic integrated management of marketing interaction of the enterprise]. Bulletin of Khmelnytskyi National University, 4, 49-62 [in Ukrainian].

Danylenko V. (2020). Identyfikatsiia kharakterystyk konkurentnoho seredovyshcha tsilovykh rynkiv zbutu produktsii pidpryiemstv-vyrobnykiv zernai [Identification of the characteristics of the competitive environment of target markets for the products of grain producing enterprises]. Social economy, 59, 32-38. [in Ukrainian]

Pashchenko O. P. (2014). Suchasni metody upravlinnia zminamy na pidpryiemstvi [Modern methods of change management at the enterprise]. Bulletin of ZHTU. Series. "Economic Sciences", 3(69), 170–178 [in Ukrainian].

Bahorka M. O., Skladenko K. V. & Prykhodko A. V. (2024). Stratehichni zminy na osnovi poshuku optymalnoi orhanizatsiinoi struktury pidpryiemstva [Strategic changes based on the search for the optimal organizational structure of the enterprise]. Scientific and practical journal "Business Navigator", 3(76), 403–409 [in Ukrainian].

Humeniuk R. (2021). Systema otsinky stratehichnoho planuvannia rozvytku upravlinskoho potentsialu pidpryiemstva [System for assessing strategic planning for the development of the enterprise’s managerial potential]. Agrosvit, 4, 51–56 [in Ukrainian].

Fediunin S. A., Plevako N. O. & Filonenko M. Iu. (2020). Upravlinnia stratehichnym rozvytkom pidpryiemstva [Strategic development management of an enterprise]. Economics. Management. Business, 3, 45–49 [in Ukrainian].

Suvorova S. G. (2012). Rozvytok marketynhovykh internet-doslidzhenʹ v umovakh poshyrennya elektronnoyi komertsiyi [Development of marketing Internet research in the context of the spread of electronic commerce]. Bulletin of the Eastern European University of Economics and Management, 1 (11), 81–89 [in Ukrainian].

Zapukhliak I. B., Zelinska H. O. & Pobihun S. A. (2018). Pidkhody, metody ta instrumenty upravlinnia zminamy v systemi upravlinnia rozvytkom pidpryiemstva [Approaches, methods and tools of change management in the enterprise development management system]. Global and national economic problems, 23, 204-209 [in Ukrainian].

Khodakivska O. V., Voronko-Nevidnycha T. V. & Sobchyshyn V. M. (2024). Vplyv haluzevykh osoblyvostey na zakupivli materialʹno-tekhnichnykh resursiv u systemi upravlinnya potentsialom silʹsʹkohospodarsʹkykh pidpryyemstv [The influence of industry features on the purchase of material and technical resources in the system of managing the potential of agricultural enterprises]. Bulletin of the Poltava State Agrarian University (Series "Economics, Management and Finance"), 1, 9-14 [in Ukrainian].

Published

2025-06-26