РОЗВИТОК ВИННОГО ТУРИЗМУ У КРАЇНАХ ЦЕНТРАЛЬНОЇ ЄВРОПИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/pdau.eco.2025.3.4Ключові слова:
туризм, еногастрономія, сталий туризм, локальність, виноробствоАнотація
У статті проаналізовано розвиток винного туризму в регіонах Центральної Європи, зокрема у Польщі, Чехії, Словаччині та Угорщині. Указано, що винний туризм є перспективним напрямом розвитку ринку туристичних послуг. Зазначається, що винний туризм є тематичним видом туристичної діяльності, пов’язаним з ознайомленням з історією, технологією виробництва та культурою споживання вин у певному регіоні та їх дегустацією безпосередньо у виробника. Встановлено, що в останні роки у туристів зростає інтерес до тематичного туризму, зокрема до винного. У ході проведення дослідження було розглянуто виноробні практики у системі туристичного бізнесу. Зокрема, визначено, що виноробство, як туристичний ресурс, поєднує у собі культурну спадщину, гастрономію та стратегії сталого розвитку. Проведений компаративний аналіз виноробних регіонів Центральної Європи дав змогу не лише зіставити поточні стани винного туризму в різних країнах Центральної Європи, а й виокремити найуспішніші практики, які можуть бути адаптовані в інших регіонах. Представлено сучасні тенденції в еногастрономічному туризмі, зокрема slow tourism, локальність, органічне виробництво. Визначено вплив інноваційних форм туристичної діяльності на привабливість дестинацій та залучення міжнародних туристів. У процесі написання статті авторами було розглянуто європейський досвід щодо розвитку винного туризму з метою застосування таких практик в Україні. Резюмовано, що кожна країна розвиває свій унікальний модельний підхід до енотуризму, та разом вони формують багатогранну карту Центральної Європи, де вино стає ключем до розуміння локальної ідентичності, традицій і майбутніх можливостей. Цей мультидисциплінарний ресурс вже сьогодні сприяє зміцненню місцевих економік, збереженню культурної спадщини та підвищенню туристичної привабливості регіону на світовій арені.
Посилання
Kozhukhіvska R., Parubok N., Petrenko N., Podzihun S., Udovenko I. Methods of assessment of efficiency of creating regional innovative clusters for dynamic development of economics. Investment Management and Financial Innovations. 2017. № 14(3). Р. 302-312. DOI: https://doi.org/10.21511/imfi.14(3-2).2017.01
Іванов С. В., Домарецький В. О., Басюк Д. І. Винний туризм. Кам’янець-Подільський : Сисин О.В., 2012. 472 с.
Винний туризм. Вікіпедія – вільна енциклопедія. 2025. URL: https://uk.wikipedia.org.wiki Винний_туризм (дата звернення: 09.03.2025).
Industries & Markets. Statista. 2025. URL: https://www.statista.com/studies-and-reports/industries-and-markets (дата звернення: 09.03.2025).
Горшкова Л. О. Розвиток винного туризму як спеціалізованого виду туристичної діяльності. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2018. Вип. 17, Ч. 1. С. 68-71.
Chinnici G. Wine tourism and sustainability in Europe. Sustainability. 2018. №10(11). Р. 4106.
Pabian A. Enotourism in Poland – new directions of tourism development. Turystyka i Rozwój Regionalny. 2020. № 14. Р. 75-82.
Hall C. M., Sharples L. Food and Wine Festivals and Events Around the World. Oxford: Butterworth-Heinemann, 2008. 404 р.
Kovács B. Wine and identity in Hungarian Tokaj. Central European Journal of Regional Development. 2022. 287 р.
Wine Routes in South Moravia. Czech Tourism. 2024. URL: https://www.czechtourism.com (дата звернення: 09.03.2025).
Štefko R., Bavorová M. Wine Tourism Development in Slovakia: The Role of Regional Marketing. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis. 2015. №63(5). Р. 1599-1607.
Kozhukhіvska, R., Parubok, N., Petrenko, N., Podzihun, S., & Udovenko, I. (2017). Methods of assessment of efficiency of creating regional innovative clusters for dynamic development of economics. Investment Management and Financial Innovations, 14(3), 302-312. DOI: https://doi.org/10.21511/imfi.14(3-2).2017.01
Ivanov, S.V ., Domaretskyi, V. O., & Basiuk, D. I. (2012). Vynnyi turyzm [Wine Tourism]. Kamianets-Podilskyi: Sysyn O.V. [in Ukrainian]
Wikipedia – the free encyclopedia. Vynnyi turyzm. URL: https://uk.wikipedia.org.wikiVynnyi_turyzm (accessed: 09.03.2025) [in Ukrainian]
Statista. Industries & Markets. URL: https://www.statista.com/studies-and-reports/industries-and-markets (data zvernennia: 09.03.2025)
Horshkova, L.O. (2018). Rozvytok vynnoho turyzmu yak spetsializovanoho vydu turystychnoi diialnosti [Development of wine tourism as a specialized type of tourist activity]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu – Scientific Bulletin of Uzhhorod National University, 17, 1, 68-71 [in Ukrainian].
Chinnici, G. (2018). Wine tourism and sustainability in Europe. Sustainability, 10(11), 4106.
Pabian, A. (2020). Enotourism in Poland – new directions of tourism development. Turystyka i Rozwój Regionalny, 14, 75-82.
Hall, C. M., & Sharples, L. (2008). Food and Wine Festivals and Events Around the World. Oxford: Butterworth-Heinemann.
Kovács, B. (2022). Wine and identity in Hungarian Tokaj. Central European Journal of Regional Development, 287.
Czech Tourism. Wine Routes in South Moravia. URL: https://www.czechtourism.com (accessed: 09.03.2025)
Štefko, R., & Bavorová, M. (2015). Wine Tourism Development in Slovakia: The Role of Regional Marketing. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis, 63(5), 1599-1607.